Відокремлення — це смислове та інтонаційне виділення другорядних членів речення для надання їм особливої значеннєвої ваги й більшої самостійності. Відокремлюватися можуть лише другорядні члени речення за допомогою ком чи тире.
І. Відокремлені узгоджені та неузгоджені означення
Комами виділяються: Означення, виражені прикметниковим чи дієприкметниковим зворотом, які стоять після означуваного слова: Я в людей попрошу тільки віри
в кожне слово, почуте від мене, в кожний погляд очей моїх сірих, в кожну ласку рук нестудених (Л. Костенко). Із очима, повними сліз, Шура гаряче тиснула йому руку (О. Гончар). Знову уявляю я твоє обличчя, зморшками укрите, повне суму вщерть (В. Сосюра).
Кілька непоширених або поширених узгоджених означень, виражених прикметниками чи дієприкметниками, які вживаються після іменника, перед яким уже є узгоджене означення: Далекий обрій, синій, неосяжний, манив мандрівника чимось таємничим, незвіданим. Невиспане сонце, жовтогаряче, несміливе, визирнуло з-за далекої пущі. Луг стелеться рівно, мов ткана із шовку скатертина, зелена, вишита білими, жовтими та червоними квітами (За Є. Гуцалом).
Примітка 1. Якщо означення перед іменником виражене займенником, то означення після іменника можуть не відокремлюватися: Мої літа молоді непомітно так промайнули. І з найбільшої висоти бачу я ваші руки загрубілі... (О. Гончар).
Не відокремлюються й так звані препозитивно-постпозитивні не-поширені узгоджені означення, тобто подібні за значенням, але одне вживається перед означуваним словом, а друге — після: Пахло жовтавим листом кленовим і бур 'янами (А. Головко). Материна могила уросла густою травою зеленою... (Марко Вовчок).
Примітка 2. Якщо перед означуваним іменником немає узгодженого означення, то непоширені означення, що вживаються після іменника, можуть відокремлюватися чи не відокремлюватися за бажанням автора: Темрява, глибока й холодна, розлилася над світом, і, здавалося, її ні перейти, ні перелетіти (О. Гончар). Нам дають чаю, гарячого, міцного, що блищить в склянці, як стигла вишня (М. Коцюбинський). Човни невеликі, стрімкі неслися над водою, як чайки. Сніги чисті, нетоптані переливаються бузковими тонами (За В. Козаченком).
Прикметникові та дієприкметникові звороти, що вживаються перед означуваним словом і мають додатковий обставинний відтінок причини: Зачіплений цією розмовою за живе, сибіряк розповів присутнім одну із своїх мисливських історій (О. Гончар). Зогрітий теплом, Остап розплющив очі (М. Коцюбинський). Сполохані Віктором, троє змовників почали тікати (О. Копиленко). Увага! Такий відокремлений зворот досить легко перебудувати на
підрядну обставинну частину причини: Троє змовників почали тікати, бо були сполохані Віктором.
Якщо подібна перебудова неможлива, то зворот є невідокремле-ним членом речення, оскільки має лише означальне значення: Вкриті маскувальними сітками міномети стоять у ячейках. Перебудоване речення з підрядною обставинною частиною причини не має змісту: Міномети стоять у ячейках, тому що вкриті маскувальними сітками. А якби не були вкриті, то й не стояли б? Отже, у цьому реченні дієприкметниковий зворот має означальне значення й виконує функцію невідокремленого поширеного узгодженого означення. Інші приклади: Вмиті росами квіти злегка похитувались (І. Цюпа). Посаджене матір'ю насіння зійде, закрасується по всьому городі (М. Стельмах).
Означення, що стосуються особового займенника, незалежно від позиції в реченні: Життям і канчуками вчений, він, загнаний на самий низ, останній гривеник Шевченку на перший пам 'ятник приніс (Б. Олійник). До тебе повернуся Без зайвих слів я, прощена й нова (В. Балдинюк).
Означення, відірвані від означуваного слова іншими членами речення, особливо присудком: Дівчата стовпилися біля перил, захоплені краєвидом, сповнені передчуттям чогось радісного, бентежно-щасливого (О. Гончар). Брудний, страшний, захеканий і тремтячий від люті, ввалився Скула у свою квартиру (О. Бой-ченко). Ліворуч, чітко окреслені на тлі річки, чорніли контури великого мосту (В. Козаченко).
Одиничне означення, а також два й більше непоширених означень, якщо вони мають обставинний відтінок або уточнюють значення означуваного слова: Косуля, стривожена, зникла в гущавині лісу. Бійці, притихлі й насторожені, гостро стежили за кожним рухом Сагайди (О. Гончар).
Найчастіше поширені чи непоширені узгоджені означення, що стосуються пропущеного в реченні означуваного слова: Висока думка в'юнитись не вміє.... Морозами бита, муштрована покиддю, виходила сива з тих академій (Л. Костенко). Ніжним пухом узялись верби. Може, заслухались, заворожені, вчаровані звуками срібних сурем, які в піднебессі пронесли на своїх крилах журавлі, повертаючись у рідні краї? (Є. Гуцало). Дніпровські пороги! Десь вони тут, занурені в глибинах, затоплені високо піднятими водами (О. Гончар).
Неузгоджені означення, що відносяться до власної назви чи особового займенника: Ганна, з її охотою до роботи, безпосередністю, щирістю та привітністю, теж якось одразу сподобалася своїм новим знайомим (В. Козаченко). Він, із сірими палкими очима, непокірним чубом, із дитячими ямочками на щоках, справляв приємне враження на моїх батьків.
Неузгоджені означення, виражені іменниками в непрямих відмінках, якщо стоять поряд з узгодженими: Напроти кінець лави зайняв пасажир, чистенько одягнений і свіжовиголений, з вусами довгими, закрученими вниз (О. Копиленко).
Примітка. В інших випадках неузгоджені означення відокремлюються чи не відокремлюються за бажанням автора: Посеред лісу простора галява з плакучою березою і з великим престарим дубом (Леся Українка). Широкі ворота з хворосту були одчинені навстіж (І. Нечуй-Левицький). Лікарка, з високою зачіскою, уважними карими очима, здавалася схожою на його сестру. Город, з такими рідними соняхами, картоплею, гарбузами, снився майже кожної ночі.
Кома не ставиться:
Між двома однорідними означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами та з'єднаними неповторюваним єднальним сполучником (і (й), та): За полем побачили кручу, оповиту ранковим туманом і порослу низьким чагарником. Блищали стебла папороті, вже злегка прижовклі й обнизані краплями роси (За Є. Гуцалом).
Якщо означення при іменнику чи займеннику стосується більше присудка, ніж підмета: Школярі поверталися з поля веселі й натом-лені. Грицько прибіг додому голодний і лютий (Панас Мирний).
Якщо означення, виражені дієприкметниковими зворотами, стоять після означальних, вказівних, присвійних та неозначених займенників: Все мною давно вже забуте ніби оживало перед очима знову. Усі запрошені на свято збиралися біля старої альтанки.
Тире виділяються:
За бажанням автора для інтонаційно-смислового виділення кілька відокремлених означень: Під шал оплесків сходила Вутань-ка — сяюча, розпашіла — з трибуни (О. Гончар). Делікатний, лагідний, скромний, добрий — він суворішав тільки біля домни (Ю. Яновський). Пісня, мов сама ллється з душі, голос не знає натуги й утоми — рівний, тонкий та високий (Панас Мирний).
Неузгоджені означення, виражені інфінітивом, якщо перед ними можна поставити слова а саме: Необхідно виконати розпорядження декана — підготувати святковий випуск факультетської газети. Кожен із нас вирішував питання — їхати або залишатися — чи не вперше в житті.
Після інфінітивних відокремлених означень замість тире може бути кома, якщо далі (після неузгодженого означення — інфінітива) за

правилами мусить бути кома: Учителька мала намір — додатково попрацювати над важкою темою з нашим класом, щоб якісно підготуватися до контрольного тесту.
Якщо ж інтонаційного виділення та характерної паузи немає, то таке означення не відокремлюється: У неї була звичка голосно говорити. Стала наближатися година рушати в дорогу (С. Васильченко).
II. Відокремлені прикладки
Відокремлюються прикладки в таких випадках:
Якщо вживаються після означуваного слова (найчастіше поширені прикладки): Приїзду онуків, своїх маленьких помічників, бабуся завжди раділа. Ананас, чудовий дар природи тропіків, схожий на велику кедрову шишку вагою два-три кілограми (О. Новиков-Прибой).
Коли поширена прикладка вживається перед означуваним іменником і має додатковий обставинний відтінок причини: Людина енциклопедичних знань, мій батько міг дати відповідь на будь-яке питання. У минулому боцман, директор школи легко справлявся з лавіруванням між великими й малими суднами на підходах до порту.
Примітка. Якщо така прикладка має лише означальне значення, то комами не відокремлюється: Основоположник українського поетичного кіно Олександр Довженко зумів поєднати у своїй творчості глибокий філософський епос і потужний ліричний струмінь. Вірші «королеви української поезії» ХХ століття Ліни Костенко увібрали в себе складну свідомість сучасної людини, є емоційно-образним і водночас філософським переживанням нею апокаліптичної довколишньої дійсності (З підручника).
Коли стосуються особових займенників (такі прикладки відокремлюються завжди, незалежно від позиції в реченні стосовно означуваного слова): Він, Роман, не дасть йому загинути (М. Коцюбинський). Митець самобутній і неповторний, він [Остап Вишня] формувався й зростав на ґрунті народного життя... (І. Зуб).

Якщо прикладка, виражена загальним іменником, стосується власної назви й уживається після неї: Сіверцев, високий, вродливий блондин з акуратними бакенбардами, дивився на нього не-порозуміло, здивовано (О. Гончар). Олексій Штепа, молодий козак, кість від кості козацького племені, лежав на вершині кургана в замаскованому кулеметному окопі (Л. Первомайський).
Коли прикладка приєднується за допомогою слів родом, на ім'я, на ймення, на прізвище, так званий тощо: В. Винниченко, родом із Єлисаветградщини, ніколи не забував рідних місць. У журбі отакій і подружився Давид з одним австріяком, на імення Стах (А. Головко).
Прикладки із сполучником як, коли вони мають значення причини: Івась, як менший, завжди терпів від Карпа (Панас Мирний). У горах Брянський, як командир, зустрівся з новими труднощами (О. Гончар). Лаврін, як менший син, мав право зостатися в батьковій хаті (І. Нечуй-Левицький).
Примітка. Якщо прикладка з як не має відтінку причини, а означає «у ролі кого, чого», то комами не виділяється: Як архітектурна пам'ятка античного зодчества в Україні Царський курган IV століття до нашої ери, відкритий біля Керчі 1837року, зберігся і його можна оглянути (З посібника). Володар дум російської революційно-демократичної інтелігенції М. Чернишевський та його оточення зустріли Шевченка як сподіваного й бажаного однодумця (З газети). Як кадровий офіцер, учасник великих битв я закликаю вас [учителів] докласти всіх зусиль, щоб виховане вами покоління за будь-яких обставин не осоромило своїх батьків і дідів, щоб гідно продовжувало героїчні традиції нашого народу (Г. Карпезо).
Тире ставиться:
1. Якщо поширена, рідше непоширена прикладка вживається в абсолютному кінці речення чи його структурної частини, щоб відрізнити її від однорідних членів речення або щоб підкреслити її пояснювальне значення (останнє можливе й у середині речення): Вийме кетяжок калини — сузір'я спечених кровинок (Є. Гуцало).

Як обіцяє директор Валерій Іванович, влаштують тоді ще одні захоплюючі змагання — перегони на човнах (О. Гончар). Якщо ви хочете, щоб юнацтво відчувало невгамовну жадобу до знань, дбайте про найголовніші, найважливіші вогнища духовної культури — бібліотеки (В. Сухомлинський). Нас було троє: один усів-ся в кабіні з водієм, а ми з Віктором Вовком — моїм товаришем по курсу та по гуртожитській кімнаті — примостилися в кузові (Є. Гуцало).
Якщо прикладка виділяється тире в середині речення, а після неї за умовами контексту повинна вживатися кома, то ставиться лише перше тире перед відокремленою прикладкою: Наш тренер — привітна та розумна людина, вийшовши на пенсію, організував дворову футбольну команду.
Така ж постановка розділових знаків, коли прикладка стосується одного чи кількох різних однорідних членів речення: Під час конференції виступили Олена Білоножко — переможець обласної олімпіади, Тарас Швець — призер шкільного конкурсу творчих робіт, Віктор Дідик — студент-практикант.
Якщо поширена прикладка вживається перед означуваним словом і має обставинний відтінок: Репресований комуністичним режимом поет-дисидент — Василь Стус у своїх поезіях відходив від традиційно емоційної стихії української лірики, намагався осмислити трагедію світу крізь призму філософії стоїчного існування (За підручником).
III. Відокремлені обставини
1. Відокремлюються, як правило, обставини, виражені дієприслівниковими зворотами: Повіяв легенький вітерець, струшуючи з листу неопалі краплі (Панас Мирний). Як тяжко стукать у чужі оселі, бездомним бувши на своїй землі (Л. Костенко). Мчить серединою ріки легкий глісер, залишаючи позаду себе буруни шумовиння, збиваючи два високих вали води (В. Козаченко).
Примітка 1. Відокремлені обставини способу дії, виражені дієприслівниковими зворотами, можуть уживатися із сполучниками ніби, наче, неначе, мов тощо: Враз, наче змовившись, Хома і Маковей метають одночасно (О. Гончар). Тихо, немов крадучись, підповзає до перону військовий ешелон (А. Шиян).
Примітка 2. Якщо фразеологізм, що має у своєму складі дієприслівниковий зворот, уживається в ролі присудка, утворюючи з дієсловом єдине ціле, то такий зворот комами не виділяється: Невже вам ніколи не спадало на думку, що всі оці наші заходи, метушіння, все це робиться, аби тільки не сидіти склавши руки (Леся Українка). Робітники, інженери, вчені, академіки, майстри мистецтва і майстри плавок, забоїв, верстатів — всі працюють не покладаючи рук (О. Довженко).
Проте навіть у таких випадках дієприслівниковий зворот може виділятися, особливо, коли вживається перед дієсловом-присудком: Підучилася коло вас, тепер на самостійну роботу пора. Нічого сидіти, склавши руки (В. Кучер). Євген Вікторович, не покладаючи рук, працює над великою науковою працею з хірургії (За І. Ле).
2. Виділяються комами обставини, виражені одиничними дієприс-
лівниками: Не спиняючись, прямую до молодої верби і обома
руками обвиваю вербовий стан (Ю. Збанацький). Заграє смерть
іржавою трубою, Та я, забувши, що минає строк, На край світів
блукати за тобою Піду у жовтій куряві зірок (В. Симоненко).
Примітка. Одиничний дієприслівник, що вживається безпосеред-
ньо після дієслова-присудка, часто в абсолютному кінці речення в ролі
обставини способу дії й за значенням близький до прислівника, бо втра-
тив значення додаткової дії, як правило, комами не виділяється: Бійці
сиділи деякий час задумавшись (О. Гончар). Та спати сидячи було не-
зручно, він хутко прокинувся (Л. Дмитерко).
лівниками: Не спиняючись, прямую до молодої верби і обома
руками обвиваю вербовий стан (Ю. Збанацький). Заграє смерть
іржавою трубою, Та я, забувши, що минає строк, На край світів
блукати за тобою Піду у жовтій куряві зірок (В. Симоненко).
Примітка. Одиничний дієприслівник, що вживається безпосеред-
ньо після дієслова-присудка, часто в абсолютному кінці речення в ролі
обставини способу дії й за значенням близький до прислівника, бо втра-
тив значення додаткової дії, як правило, комами не виділяється: Бійці
сиділи деякий час задумавшись (О. Гончар). Та спати сидячи було не-
зручно, він хутко прокинувся (Л. Дмитерко).
3. Дієприслівники та дієприслівникові звороти, що вживаються піс-
ля сполучників сурядності та підрядності, у вимові від них паузою
не відділяються, проте на письмі відокремлюються від сполучника
комою, коли цей сполучник стосується інших членів чи з'єднує
складові частини речення: Тільки один птах не злетів, а, тягнучи
по землі крило, одбіг трохи й зупинився, наставивши на Кузьку блискучі оченята (Григір Тютюнник). Мов легендарний Антей, що, припавши до рідної матері-землі, набрався нової сили, змужнів Шевченко після повернення з України (Ю. Федькович). Примітка. Якщо сполучники і, а виконують роль підсилювальних часток до відокремлених обставин, то виділяються комою разом з обставиною: Люда швидко поспішала додому, а перейшовши місток, навіть не помітила, що річка вже замерзла. Переходячи дорогу, подивись наліво, а дійшовши до середини вулиці, подивись направо (З правил вуличного руху). Ївши, гріється, а робивши, мерзне (Народна творчість).
ля сполучників сурядності та підрядності, у вимові від них паузою
не відділяються, проте на письмі відокремлюються від сполучника
комою, коли цей сполучник стосується інших членів чи з'єднує
складові частини речення: Тільки один птах не злетів, а, тягнучи
по землі крило, одбіг трохи й зупинився, наставивши на Кузьку блискучі оченята (Григір Тютюнник). Мов легендарний Антей, що, припавши до рідної матері-землі, набрався нової сили, змужнів Шевченко після повернення з України (Ю. Федькович). Примітка. Якщо сполучники і, а виконують роль підсилювальних часток до відокремлених обставин, то виділяються комою разом з обставиною: Люда швидко поспішала додому, а перейшовши місток, навіть не помітила, що річка вже замерзла. Переходячи дорогу, подивись наліво, а дійшовши до середини вулиці, подивись направо (З правил вуличного руху). Ївши, гріється, а робивши, мерзне (Народна творчість).
Не ставиться кома перед неповторюваними сполучниками і, та (=і), або, чи, які з'єднують дві однорідні відокремлені обставини, виражені дієприслівниками чи дієприслівниковими зворотами: Хлопець пішов, не оглядаючись і словом не заперечуючи кривдників (Ю. Збанацький). Помчали темнії хмари далі, зоставляючи по своєму сліду воду, понеслись вони на другий край, гудучи та блимаючи (Панас Мирний). Потрапивши в атмосферу Землі і розжарившись, метеор залишає на короткий час світлий слід, який указує траєкторію його польоту (З підручника). Примітка. Якщо такий сполучник не з'єднує однорідні обставини,
а стосується інших членів або частин речення, то кома може ставитися як перед таким сполучником, так і після нього: А Кузька обнишпорив усі кущі довкола, шукаючи Однокрила, і, не знайшовши, пробрався в своє кубло (Григір Тютюнник).
Не ставиться кома, якщо обставина, виражена дієприслівниковим зворотом чи одиничним дієприслівником, є однорідним членом з іншим, невідокремленим членом речення й сполучається з ним єднальним сполучником: Перекладач переглядав веб-сторінку швидко й не звертаючи ні на кого уваги.
Не відокремлюється обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, якщо вона починається підсилювальною часткою і (й): Можна творити мистецтво й не вдаючись до плагіату.
Не відокремлюється дієприслівниковий зворот, утворений дієприслівником та сполучним словом який у складі підрядної

означальної частини складнопідрядного речення: На краю села зустріла та сама верба, прощаючись із якою навіть не мріяв про повернення. Напруження власних зусиль, досягнутий працею успіх, радість розумової праці — ось три сходинки, піднімаючись по яких дитина йде до міцних, осмислених знань (В. Сухомлинський).
Як правило, відокремлюються обставини допусту, що вживаються з прийменником незважаючи на: Незважаючи на невдачу, настрій у всіх був бадьорий (Л. Дмитерко). Незважаючи на таке свавілля, Хома, розглянувши свій портрет, був задоволений (О. Гончар).
За бажанням автора відокремлюються чи не відокремлюються обставини, виражені іменниками з прийменниками чи прийменниковим сполученням слів: залежно від, відповідно до, згідно з, подібно до, у зв'язку з, завдяки, внаслідок, на випадок, за браком, за відсутністю, на відміну від та ін.: Революційно настроєні фронтовики, всупереч волі офіцерів, домоглися свого (І. Цюпа). У спеку й дощ — без паніки — і ясним гожим днем з учителем ботаніки ми влітку в мандри йдем (Д. Білоус). Згідно з наказом директора підприємства раціоналізатори нагороджені путівками та грошовими преміями (З газети).
IV. Відокремлені додатки
Обов'язово виділяються комами додатки із прийменниками крім (окрім), опріч, що мають значення виключення: Крім птахів, існують риби, що вміють літати. На світі все знайдеш, крім рідної матері (Народна творчість). Ці долини одвіку родили, Окрім жита, таланти і сили (Т. Масенко).
Відокремлюються також найчастіше додатки зі словами за винятком, включаючи, наприклад, навіть, особливо, зокрема тощо, які означають виключення, включення чи заміщення: Столітня війна (1336-1453 років) між Англією і Францією закінчилася майже повним вигнанням англійців з континенту, за винятком міста Кале (З посібника).

Додаток, виражений інфінітивом із прийменником замість, відокремлюється: Замість робитися майстрами часу, ми стали його бранцями (О. Забужко).
Примітка. Якщо прийменник замість синонімічний до прийменника за, такий додаток комами не відокремлюється: Поїдь замість мене (за мене) у відрядження. Виступи замість брата (за брата) на
концерті.
Відокремлюються додатки, які вводяться за допомогою прийменника щодо разом із часткою то: Щодо нового комп'ютерного класу, то обіцяли фінансово допомогти колишні випускники. Якщо частки то немає, такі додатки не відокремлюються: Не було
заперечень щодо пропозиції відвідати краєзнавчий музей.
Досить рідко (за бажанням автора) додатки відокремлюються тире: Зараз же ні за чим не шкодую — крім власних помилок (О. Яровий).
Вправа 143
Розставте, де потрібно, розділові знаки. Визначте умови відокремлення чи невідокремлення узгоджених та неузгоджених означень, підкресливши ці другорядні члени в реченнях хвилястою лінією. І. 1. Прижухлі на серпневому сонці ніким не кошені бур'яни і трави стояли обабіч дороги в людський зріст (В. Яворівський). 2. Лиш народи явлені у Слові достойно жити можуть на землі (Л. Костенко). 3. Жайворонки в небесній глибині дзвенять, сонце розгойдується в небі тепле яскраве... (С. Скляренко). 4. Оздоблена інеєм вражає красою папороть... (Н. Пільчук). 5. Задивляюсь у твої зіниці Голубі й тривожні, ніби рань (В. Симоненко). 6. Відроджений взимку Даждьбог вивів у світ заквітчану, умаєну княгиню Весну та показав лісам, горам, степам, лугам, людям і богам (Ю. Опільський). 7. Смугаста птаха вся з жовтих та чорних пер сяяла рудим чубом, сидячи на сучку осики, а дзьоба мала довгого й тонкого (Є. Гуцало). 8. І кожна бляшка, панцир, окуття і на прикрасах вирізьблені драми — це панорами скіфського життя увічнені по золоту майстрами (Л. Костенко). 9. А вже на вечір застеленийвишиваною скатертиною стіл під образами обвитими рушниками було заставлено мисками, полумисками, тарілками й тарілочками, що на вишитій скатерці творили новий узор, додавали нових барв (Є. Гуцало).
10. Пошарпані грозами подзьобані осколками снарядів думають свою
безконечну думу почорнілі цегляні стіни, лупиться під палючим сон-
цем старенький вимитий дощами дах, задумливо шепочуться над шко-
лою ставні осокори (Ю. Збанацький).
безконечну думу почорнілі цегляні стіни, лупиться під палючим сон-
цем старенький вимитий дощами дах, задумливо шепочуться над шко-
лою ставні осокори (Ю. Збанацький).
11. 1. За селом у яругах порослих лісом сніг спершу сіявся на бліді
коси померхлих трав, шарудів по опалому листю, бився об гілля, від-
скакував од чорних стовбурів, хурделився по закущених терниною кру-
чах, сірів димом поміж глоду й горішини (Є. Гуцало). 2. У ті часи в од-
ному з веселих шкільних вікон облямованих синьою як небо смуж-
кою допізна блищав жовтавий вогник (Ю. Збанацький). 3. Ось ти ідеш
повільною ходою і слухаєш, як день шумить життям, а ми малі ві-
таємось з тобою, і тепло так всміхаєшся ти нам (В. Сосюра). 4. Вог-
ке після плавання в басейні волосся акуратно розчесано гребінцем
(Є. Гуцало). 5. Товаришка дитячих літ М. Рильського Віра Шпилевич
так характеризує його в період навчання: «Скромний, серйозний, над-
звичайно сором'язливий він багато читав і наполегливо продовжував
свою літературну працю» (І.Ільєнко). 6. Вузлуватий, широкий в плечах,
трохи незграбний, з високими грудьми й дужими руками він здається
старшим від своїх літ (С. Скляренко). 7. Мені випала щаслива пла-
нета родитися в степу (О. Ковінька). 8. Було щось жорстоко-безглузде в
цьому ударі судьби, життя його таке стійке раніше мовби похитнулося
(О. Гончар). 9. Знесилений хлопчик зупинився. 10. Чіпка сидить на-
суплений жовтий аж зелений (Панас Мирний).
коси померхлих трав, шарудів по опалому листю, бився об гілля, від-
скакував од чорних стовбурів, хурделився по закущених терниною кру-
чах, сірів димом поміж глоду й горішини (Є. Гуцало). 2. У ті часи в од-
ному з веселих шкільних вікон облямованих синьою як небо смуж-
кою допізна блищав жовтавий вогник (Ю. Збанацький). 3. Ось ти ідеш
повільною ходою і слухаєш, як день шумить життям, а ми малі ві-
таємось з тобою, і тепло так всміхаєшся ти нам (В. Сосюра). 4. Вог-
ке після плавання в басейні волосся акуратно розчесано гребінцем
(Є. Гуцало). 5. Товаришка дитячих літ М. Рильського Віра Шпилевич
так характеризує його в період навчання: «Скромний, серйозний, над-
звичайно сором'язливий він багато читав і наполегливо продовжував
свою літературну працю» (І.Ільєнко). 6. Вузлуватий, широкий в плечах,
трохи незграбний, з високими грудьми й дужими руками він здається
старшим від своїх літ (С. Скляренко). 7. Мені випала щаслива пла-
нета родитися в степу (О. Ковінька). 8. Було щось жорстоко-безглузде в
цьому ударі судьби, життя його таке стійке раніше мовби похитнулося
(О. Гончар). 9. Знесилений хлопчик зупинився. 10. Чіпка сидить на-
суплений жовтий аж зелений (Панас Мирний).
Впарва144
Перепишіть, розставляючи, де потрібно, розділові знаки при відокремлених прикладках, поясніть власний вибір, укажіть можливі варіанти.
І. 1. Колискові пісні призначені тільки для одного слухача дитини і мають тільки одного виконавця матір або близьку людину (Антологія укр. нар. творчості). 2. Тільки вузьке коло дослідників горталосторінки виняткового історичного джерела «Реєстру всього війська Запорозького» цієї живої криниці нашої віковічної культури і духовності (Я. Дзира). 3. Зима гостя весела й свавільна завітала в край, то про кого ж тоді балакати, як не про зиму, кого ж тоді славославити, як не зиму! (Є. Гуцало). 4. У літописців є найстрашніша зброя замовчування (П. Загребельний). 5. Франсуа за національністю француз непогано розумів українську мову. 6. Не бійтесь відвести кілька уроків з кожного предмета найдивовижнішому, найпрекраснішому людському заняттю зустрічі з книжкою (В. Сухомлинський). 7. їй зимі кортить почути добре слово і з уст людських, та щоб у тому слові — й про велич зими, й про силу зими, й про красу зими! (Є. Гуцало). 8. У срібній тиші урочистих пауз — магічний рух з-під темних запинал — старий фотограф містечковий Фауст хвилини діловито зупиняв (Л. Костенко). 9. Гор бог Сонця Стародавнього Єгипту зображувався як чоловік з головою яструба. 10. Як символ польоту поетичного натхнення Пегас крилатий кінь відомий нам з давньогрецьких легенд (З посібника).
ІІ. 1. Як творець міжнародної мови есперанто польський лікар-окуліст Людвіг Заменгоф прославився у всьому світі. 2. Буває, що слово відоме давно, а знає не кожен, що значить воно. І тут у пригоді стає визначник скарбів наших мовних тлумачний словник (Д. Білоус). 3. В міфічну старовину були кентаври істота з головою й тулубом людини і кінським крупом на струнких і безвідмовних кінських ногах (Є. Гуцало). 4. Поміряв їй пульс. І, як штамп на конверті, майнув на руці татуйований номер компостер Дахау, табору смерті (Л. Костенко). 5. Герої прози митця [Олеся Гончара] втілюють його ідеал людини захисника, творця, мислителя, господаря на своїй землі (З підручника). 6. У нас космонавтів є конкретна програма, цілеспрямовані задуми (П. Попович). 7. Ідуть мої супутники тополі. Лежать мої сучасники сніги (Л. Костенко). 8. Коляску вкотили Мелашка і дядько Захар дебелий, жилавий санітар (А. Хиж-няк). 9. Як гірко слухати оті терпкі слова І як не заздрить вам і молодості вашій Цій сповненій вина і не надпитій чаші Цій гострій свіжості передсвітніх годин Цій смужечці зорі над білим сном долин! (М. Зеров). 10. Як сталося, що Іванченко здібний шахтар опинився на відшибі молодіжного трудового колективу? (О. Донченко).
Вправа 145
Перепишіть речення, поясніть розділові знаки при відокремлених означеннях та прикладках або причини невідокремлення останніх.
1. У нього були дивні очі — кольору повільної грозової хмари (Л. Костенко). 2. Це не погляд, а женьшень, корінь життя, наділений даром піднімати тонус (Є. Гуцало). 3. І радісним буремним громом спадають з неба блискавиці, Тарасові провісні птиці — слова шугають над Дніпром (В. Стус). 4. А дійсно: твої очі — то душа, Такі ясні і каламутно-сині, Кінець у непочатого вірша, Віршований початок у людині (В. Балдинюк). 5. Він простягає букет жоржин — багряних, радісних (Є. Гуцало). 6. Сумна та невесела сіла вона на лаві край столу і підперлась рукою під щоку (Панас Мирний). 7. Одна з найкращих гуморесок Остапа Вишні — «Ярмарок» — створена на контрастах баченого (Б. Пришва). 8. Стоять верби, опушені зелененьким листям, і здається, чують сплески журавлиних сурем у піднебессі, легенький, бентежли-вий передзвін — прозорий, кришталевий (Є. Гуцало). 9. Тільки ж сяйва замало, замало тепла, Бо зоря — щонайкраща — далеко була... (Р. Луб-ківський). 10. Таки справді в них [колодязях-журавлях] — високих, дерев'яних — є оце постійне прагнення злету (Є. Гуцало). 11. Завжди я прагнув побачить тебе, дорогу свою матір, Завжди про долю твою [Лемківщини] вдень і вночі турбувавсь (П. Русин).
1. У найбільшій словозбірні України — Лексичній картотеці української мови — можна знайти лише дві ілюстрації зі словом співаниця: одне речення з коломийки, а друге з часопису «Наука і суспільство» (І. Вихованець). 2. Із шипшини троянди вирощує вчитель, Посивілий, мов сад восени, чоловік (Н. Гнатюк). 3. Коли подруга повернулася — свіжа, сяюча, — вона сказала: — А в мене з голови не виходить поїздка (О. Гуреїв). 4. Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітками, вона й трохи не схожа була на селянок, часто запечених сонцем, високих, іноді дуже неповоротких дівчат (Панас Мирний). 5. У білій хустинці маленькій, наперед крайками зап'ята, свитка розстебнута, і очі горять, а обличчя рум'яне од жартів (А. Головко). 6. Урочиста і заворожена проходила за високими вікнами синя лісова ніч (О. Донченко). 7. Через усізавали — Продажність, ницість, лесть — За Словом простували Обов'язок і Честь (Є. Сверстюк). 8. Стрибало низом перекотиполе, обшугане, закурене, руде (І. Драч). 9. Знічений, задубілий, зупиняюся в куточку біля судника, а невірні ноги починають бити дрижаки (М. Стельмах).
10. Остап Вишня — видатний український письменник, широко знаний
у нашій країні та за рубежем — ввійшов у літературу як високоталано-
витий майстер сатири і гумору (За І. Зубом). 11. До вас звертається кни-
га: Ось на світло дня виринаю, рада, Знов яснію вся в білосніжній шаті,
Знов у всій красі, променисточола, Нині пишаюсь (П. Русин).
у нашій країні та за рубежем — ввійшов у літературу як високоталано-
витий майстер сатири і гумору (За І. Зубом). 11. До вас звертається кни-
га: Ось на світло дня виринаю, рада, Знов яснію вся в білосніжній шаті,
Знов у всій красі, променисточола, Нині пишаюсь (П. Русин).
Вправа 146
Перепишіть, розставляючи розділові знаки при відокремлених обставинах. Свій вибір поясніть за допомогою правил.
1. 1. Схаменувшись я згадала, з якою метою він сюди навідався...
2. Нарізавши під вікнами на подвір'ї півоній ми подалися звивистою
дорогою, що горнучись до гори спиналась усе вище. 3. І на прощання
подарувавши мені свою обеззброюючу усмішку Фернандель пішов.
4. Помічаючи й не помічаючи вродливий зимовий день чманіючи вча-
ділою від горя головою Максим Ковтяга ступив у сіни. 5. Придивив-
шись не помітив ні білки, ні птахів, зате за стовбуром щось ховалось.
6. Пісня-павутинка тремтіла на губах не відриваючись і не відлітаючи
в пустельне сонячне безбережжя далини. 7. Двері з кімнати означу-
вались ліворуч, і я не розглядаючись сквапно відчуваючи повзучих від
страху по спині мурах ступила крок, другий водночас прислухаючись
намагаючись уловити будь-який підозрілий звук (З творів Є. Гуцала).
8. На невисокому дерев' яному ліжку згорнувшись клубком спала ді-
вчина розшарівшись важко дихаючи і час від часу здригаючись уві сні
всім тілом (О. Гончар). 9. Річка зламавши кригу вийшла з берегів і за-
лила всю заплаву (В. Козаченко). 10. Завдяки самовідданості матроса
Володимира Бучного наш корабель лишився на плаву (Д. Ткач).
дорогою, що горнучись до гори спиналась усе вище. 3. І на прощання
подарувавши мені свою обеззброюючу усмішку Фернандель пішов.
4. Помічаючи й не помічаючи вродливий зимовий день чманіючи вча-
ділою від горя головою Максим Ковтяга ступив у сіни. 5. Придивив-
шись не помітив ні білки, ні птахів, зате за стовбуром щось ховалось.
6. Пісня-павутинка тремтіла на губах не відриваючись і не відлітаючи
в пустельне сонячне безбережжя далини. 7. Двері з кімнати означу-
вались ліворуч, і я не розглядаючись сквапно відчуваючи повзучих від
страху по спині мурах ступила крок, другий водночас прислухаючись
намагаючись уловити будь-який підозрілий звук (З творів Є. Гуцала).
8. На невисокому дерев' яному ліжку згорнувшись клубком спала ді-
вчина розшарівшись важко дихаючи і час від часу здригаючись уві сні
всім тілом (О. Гончар). 9. Річка зламавши кригу вийшла з берегів і за-
лила всю заплаву (В. Козаченко). 10. Завдяки самовідданості матроса
Володимира Бучного наш корабель лишився на плаву (Д. Ткач).
11. 1. Тільки Вова щиро без жодних сумнівів любив Миколу (О. Ко-
пиленко). 2. Стоїть юнак над самою водою підставивши лоскотливимхвилям мускулясті ноги мружачи від сонця блакитні очі молодий, задоволений, гарний мимоволі привертаючи до себе людську увагу (В. Козаченко). 3. На яблуні переливчасто заспівала іволга і війнувши яскравим пір'ям перелетіла на друге дерево (М. Стельмах). 4. Якщо письменник працюючи не бачить за словами того, про що він пише, то й читач нічого не побачить за ними (К. Паустовський). 5. На кожній хвилі найбільших наукових відкриттів, які змінюють уявлення людини про світ, сама наука й самі вчені тягнуться до мистецтва та літератури немовби шукаючи допомоги прагнучи через поетичні узагальнення й художні образи легше ввійти в плоть і кров духовної культури людства, у свідомість суспільства (М. Шагінян). 6. І не склепивши навіть вій Здолавши невимовну втому Дрімав солдат не збивши стрій На марші пішому нічному... (Г. Камінна). 7. Тільки маючи дуже здорове коріння на якому тримається стовбур тільки маючи під собою ґрунт а над собою — сонце, хмарину і дощ дерево може вигілкувати свою крону, верховіттям торкнутися неба, зашуміти листям уозонюючи повітря і тим самим зберігаючи на планеті таку потрібну для життя екологічну рівновагу (А. Григоренко). 8. Чіпка наперекір світові й людям якийсь веселий, радий (Панас Мирний). 9. Вставлені конструкції на відміну від вставних передають додаткові відомості до змісту речення чи окремого його члена (З посібника). 10. Соромлячись сміючись і закриваючись рукавом Максим поривався сховатись за хлопців (С. Васильченко).
пиленко). 2. Стоїть юнак над самою водою підставивши лоскотливимхвилям мускулясті ноги мружачи від сонця блакитні очі молодий, задоволений, гарний мимоволі привертаючи до себе людську увагу (В. Козаченко). 3. На яблуні переливчасто заспівала іволга і війнувши яскравим пір'ям перелетіла на друге дерево (М. Стельмах). 4. Якщо письменник працюючи не бачить за словами того, про що він пише, то й читач нічого не побачить за ними (К. Паустовський). 5. На кожній хвилі найбільших наукових відкриттів, які змінюють уявлення людини про світ, сама наука й самі вчені тягнуться до мистецтва та літератури немовби шукаючи допомоги прагнучи через поетичні узагальнення й художні образи легше ввійти в плоть і кров духовної культури людства, у свідомість суспільства (М. Шагінян). 6. І не склепивши навіть вій Здолавши невимовну втому Дрімав солдат не збивши стрій На марші пішому нічному... (Г. Камінна). 7. Тільки маючи дуже здорове коріння на якому тримається стовбур тільки маючи під собою ґрунт а над собою — сонце, хмарину і дощ дерево може вигілкувати свою крону, верховіттям торкнутися неба, зашуміти листям уозонюючи повітря і тим самим зберігаючи на планеті таку потрібну для життя екологічну рівновагу (А. Григоренко). 8. Чіпка наперекір світові й людям якийсь веселий, радий (Панас Мирний). 9. Вставлені конструкції на відміну від вставних передають додаткові відомості до змісту речення чи окремого його члена (З посібника). 10. Соромлячись сміючись і закриваючись рукавом Максим поривався сховатись за хлопців (С. Васильченко).
Вправа147
Поясніть пунктограми при відокремлених обставинах, укажіть варіанти вибору розділових знаків.
1. Застрекотала сорока, наче подаючи комусь знак, і, несподівано появившись, тепер обіч перелітала від дерева до дерева (Є. Гуцало). 2. І, тільки нас побачивши, не стримала вона [вчителька] сльозу, і то лише на мить (А. Бортняк). 3. Всупереч зовнішній легковажності, Люба напрочуд чесно уміла зберігати таємниці (О. Гончар). 4. Нависло низько хмар глухе склепіння, і, шурхаючи крилами об них, летять чайки (М. Бажан). 5. Данило пішов не чуючи ніг, в очах зосталася довгабіла Шведова шабля і двір, повний квітів (Ю. Яновський). 6. Побігли швидко, мов ящірки, патьоки з гір, стрибаючи на переступах, в'ючись гадюками по ровах, щось глухо булькочучи, грізно пінячи; зашуміла вода на низині, шукаючи виходу, і, не знаходячи, щось белькотіла своїм бульбашковим язиком, наче сердилась. (Панас Мирний). 7. Пірнаючи та виринаючи він плив все далі й далі від берега, поки зовсім не зник з наших очей. 8. Солдат сів і, сидячи, підняв руки. 9. Гай лежав розпластавшись. 10. Попри всі злигодні і турботи переднього краю, Хома навіть погладшав (З творів О. Гончара).
Вправа 148
Запишіть речення, розставте розділові знаки при відокремлених додатках, поясніть пунктограми за допомогою правил.
1. Людей у жертву праукраїнці не приносили за винятком надзвичайних подій, коли дозволялося пожертвувати полоненими або злочинцями (Із журналу). 2. Щаслива Аравія — таку назву дали античні географи південно-західній частині Аравійського півострова за велику плодючість і природні багатства цих земель зокрема наявність золота (Із посібника). 3. — Ти, Кузьку, не ображайся, — вже м'якше сказав Оксен, — але я тобі скажу так, що крім свого носа і живота ти нічого не бачиш (Григорій Тютюнник). 4. Безперечно, володіння новітніми комп'ютерними технологіями, знання кількох іноземних мов, ґрунтовна професійна підготовка особливо юридична — такі вимоги ставить життя перед молодими високоосвіченими фахівцями в різних галузях науки, техніки, виробництва тощо. 5. Окрім звичайних уроків які Ревуцький проводив жваво й захоплююче, він знайомив гімназистів з позапрограмовим матеріалом... (І.Ільєнко). 6. «Листи до сина» В. О. Сухомлинського за винятком окремих уривків уперше були опубліковані в п'ятитомнику вибраних творів. 7. — Пам'ятайте ж, Варварочко, що в домі опріч вас нікого немає (М. Коцюбинський). 8. Прибуток розподіляється між філіями компанії за винятком коштів необхідних для закупівлі нового обладнання. 9. Замість дорогої, вишуканої дрібнички юнак подарував коханій власні вірші. 10. Диякон, а за ним усі крім Руфіна підходять під благословення до єпископа (Леся Українка).

Вправа 149
Перепишіть, поясніть пунктограми при відокремлених додатках. Чи можливі варіанти постановки розділових знаків?
1. На першому плані у Довженка, крім справ людини, — її духовний світ, широта її ідейного кругозору, її здатність «відкриватися» всенародному і вселюдському (Л. Новиченко). 2. Антон Рибалко, на відміну від Сліпеня, був родом з Правобережної України (В. Лис). 3. Самієву здавалось уже, що це не Воронцов, всупереч йому, послав гінця за прапором, а що це зробив особисто він, «хазяїн» (О. Гончар). 4. Ніщо: ні рани, ні контузії, ні оточення, ні хвороба — ніщо, окрім всевладної смерті, не перетне шляху солдатові, не перешкодить виконати свій обов'язок до кінця (Ю. Збанацький). 5. Ми починаємо читати надто рано і, внаслідок нашої крайньої молодості й розумової незрілості, мимоволі привчаємося бачити забаву в тому процесі, який по-справжньому повинен бути серйозною й глибоко обдуманою бесідою людини з людством (Д. Писарев). 6. Замість єднання та братерства між двома народами, єзуїти в колегіях посіяли пекельну ненависть та ворогування (І. Нечуй-Левицький). 7. Ні птиць, ані людей, Опріч ясної зірки в високості (А. Малишко). 8. Замість виснаженої, смертельно втомленої колони, пролітали перед ним зараз лави інших, мовби окрилених людей (О. Гончар). 9. На ногах у нього замість чобіт вільшані личаки (А. Шиян). 10. Щодо моєї роботи, то краще не питай. Я нічого не роблю, і це мене гризе немало (М. Коцюбинський). 11. На відміну від інших книжок, у цьому романі [«Елементал»] власні назви та імена не змінено (В. Шкляр).
Вправа 150
Визначте відокремлені члени речення, підкресліть їх відповідним чином, розставте розділові знаки.
1. Я дивився їй вслід мружачись від сонця і думаючи що мені нічого тепер не треба крім цієї квіткової галявини крім літнього сонця і цієї надзвичайно милої дівчини (О. Жовна). 2. Потрощені артилерійськими снарядами явори, дуби, сосни, ялини стовбичили як жебраки-каліки на

пагорбах полігона (В. Яворівський). 3. Зосередившись я роздивилась на траві, серед опалого листя, химерне створіння, що очікувально завмерло подивоване, мабуть, нашою присутністю (Є. Гуцало). 4. Ось улітку (квіти на газонах), сміючись біжать дівчата юні будівельниці в комбінезонах крейдою оббризкані красуні (Д. Білоус). 5. Курячись тонкими пластівцями туману слався степ, і ота брила жовто-вишневого меду, що лежала раннього досвітку на обрії, вже розтанула розмита потужним сяйвом сонця (Є. Гуцало). 6. Наперекір суховіям та чорним бурям повсюди йде вона [біла акація] за людиною заходячи аж сюди, до самого мертвого моря, де крім солі вже ніщо не росте... (О. Гончар). 7. Колядка лежав не розтуляючи повік стомлений знаннями спочиваючи душею (П. Загребельний). 8. Зводячи стіни першого добротного будинку на центральній вулиці Свирид Карпович поклав початок у відбудові рідного села поруйнованого фашистами (З газети). 9. Ілонка стояла не чуючи себе приголомшена незвичайним виглядом сержанта (О. Гончар). 10. Учитель дуже любив своє дітище алею маленьких каштанів вирощених з плодів (В. Сухомлинський). 11. Захоплений успіхами свого вихованця старший лейтенант не помічав або просто не надавав значення проявам зазнайства і чванькуватості, що останнім часом стали розвиватися в характері Маслюка (І. Багмут). 12. За дорученням Ашшурбаніпала царя Ассирії відомого своєю бібліотекою знайденою археологами в середині дев'ятнадцятого століття під час розкопок ніневійських палаців його чиновники їздили по містах та храмах Вавилонії купуючи старовинні таблички або знімаючи з них копії (За З. Єрмаковою).
ВПРАВА 151
Напишіть міні-твір на одну з тем, використовуючи відокремлені члени речення: «Ставить осінь на землю свою золоту жирандоль», «Відмикаю світанок скрипічним ключем», «Кожен фініш — це, по суті, старт».
©А «Кожній тварі по парі», — сказав учитель, виставляючи оцінки.